پرخاشجویی دفاعی نوعی از پرخاشجویی است که مشابه آن در جانوران نیز دیده می شود. همانطور که جانوران هنگامی که علایق حیاتی آنها مانند خوراک، مکان، بچه و جفت تهدید می شود، با هجوم یا گریز واکنش نشان می دهند، انسان نیز هنگامی که احساس می کند که زندگی ، سلامت و دارایی اش در معرض خطرند، با هجوم یا گریز واکنش نشان می دهد. اما سه نکته در این خصوص وجود دارد:
الف. جانوران تنها خطرات روشن و موجود را به عنوان تهدید دریافت می کنند، اما انسان علاوه بر اینها به دلیل برخورداری از توانایی آینده نگری و تجسم، نسبت به خطرات و تهدیدهایی که می تواند امکان رخدادشان در آینده را تصورکند هم واکنش نشان می دهد. بنابراین از جمله عوامل تحریک مکانیسم پرخاشجویی دفاعی، احساس تهدید است.
ب. انسان تنها مستعد پیش بینی خطرهای واقعی آینده نیست؛ مستعد است که از سوی رهبران خود برای دیدن خطرهایی متقاعد شود یا شستشوی مغزی شود که در واقعیت وجود ندارد. خیزش پرخاشجویی با شستشویی مغزی، تنها در انسان می تواند روی دهد.
در بسیاری از موارد که دلایل واقعی نهفته در پس ذهن رهبران، امکان به حرکت درآوردن جامعه را ندارد حکومت تلاش می کند جامعه را به این باور برساند که مورد تهدید قرارگرفته است تا واکنش طبیعی علیه تهدید به حرکت درآید.
برای القای اینگونه افکار به واسطه زبان و ساختار اجتماعی مناسب برای شستشوی مغزی احتیاج است. شخصیت های با نفوذ مانند جادوگران یا رهبران سیاسی و مذهبی ظرفیت ایجاد چنین ساختاری را دارند.
ج. به دلیل اینکه محدوده علایق انسان ها فراتر از قلمرو علایق جسمانی است دامنه پرخاشجویی دفاعی آنها نیز گسترده است. انسان برای حفظ علایق حیاتی حفظ کننده تعادل روانی اش همانقدر حساسیت دارد که مربوط به علایق حیاتی جسمانی. بیش از هرچیز، انسان علاقه حیاتی به حفظ جهت گیری خود دارد. چنانچه دیگران، با اندیشه هایشان طوری انسان را تهدید کنند که جهت گیری او را مورد چون و چرا قرار دهد، نسبت به این اندیشه ها همانگونه واکنش نشان می دهد که نسبت به یک تهدید بسیارجدی. ممکن است برای دلیل تراشی برای این نوع واکنش، ممکن است اندیشه های جدید را ذاتاً "غیر اخلاقی" ، "غیر متمدن" ، "دیوانگی" و هرچیز نفرت انگیز دیگری بنامد اما این دشمنی در واقع از اینجا برمی خیزد که "خود" احساس تهدید می کند.
به طور کلی می توان گفت که ترس، قدرت به حرکت درآورد پرخاشجویی یا گریز را دارد. گریز اغلب هنگامی ظهور می کند که شخص هنوز راهی برای نجات اندک آبرویی دارد. لیکن چنانکه در تنگنایی به دام افتاده باشد و هیچ امکان گریزی نمانده باشد، بروز خشونت ورزی و پرخاشجویی محتمل تر است. البته گریز به دوعامل بزرگی واقعی تهدید و قدرت تهدیدشونده نیز بستگی دارد.
ترس، همانند درد، احساسی بسیار ناراحت است و برای رهایی از آن تقریباً هر کاری می کند. از جمله استفاده از مواد مخدر، محرک جنسی، خواب، و همراهی دیگران. پرخاشجویی یکی از مؤثرترین راه های رهایی از اضطراب است. هنگامی که کسی بتواند از حالت انفعالی ترس بیرون بیاید و تهاجم را آغاز کند، طبیعت رنج بار ترس ناپدید می شود.
تا سرمایه گذاری اش برای شستشوی مغزی آنها هدر نرود. و نیز به جای جذب نخبگان جامعه که به محض دیدن ناراستی ها زبان به انتقاد می گشایند به دنبال لمپن های بی سواد باشد تا طبقه مفت خور را تشکیل دهد و از نیروی خشونت ورزی آنها برای حفظ موقعیتشان، در جهت حفظ خود استفاده کند.
Salam azizam,khobi?Weblog khili ghashangi dari,omidvaram az ini ke hast khili behtar beshe!bemanam sar mizani?ghol midam bazam pishet biam!
Hosein.Hamzehi
اخوی خیلی خوب بود،
پی نوشت یک و این جماعت مفت خور چقدر ملموسه !!!
به ه ه ه ه حامد خان، لطف داری داداش
درودبیکران.
دست مریزاد همچین یه نفسی از سر شوق به این ریه فرو فرستادیم.
مطلب همونطور که خودتون میدونید خوندنی بود و به قول رفیق ما و داداش شما ملموس....
ممنون از لطفتون
دوست حامد خان دوست ماست، من هم با اجازه لینکتون می کنم
سلام
صادقانه تر از این هم می تونم اعتراف کنم ، اگه خواستی می نویسمش ...
فقط برای آقایم که غریب تر از هر غریبی ۱۴۰۰ سال در غربت زندگی می کند و من هنوز برای دعای فرج از او اخاذی می کنم !!!!!
باور کن اخاذی می کنیم !!! آقا اگر فلان چیز رو بدی برات دعا می کنم !!!!!!!!
سلام
با شما موافقم و به خاطر این صداقت تبریک هم می گم.
معلومه که زمینه برای ظهور آماده نیست!
امام مهدی فرزند امام علی است، همو که خلافت اگر فرصتی برای احقاق حق نبود، از آب بینی بز هم برایش بی ارزش تر بود.
امام مهدی غریب است اگر در دنیایی ظهور کند که تمام فعالیت ها در جهت کسب قدرت بیشتر است و هر عملی برای کسب قدرت بیشتر مجاز!
امام مهدی در بین ما غریب است چون هر طور که ولایت و عدالت و حکومت را تعریف کند، محال است سازشی با ستمگری داشته باشد!
امام مهدی در بین ما غریب است، چون خواهد گفت، بنده دیگری نباش، خداوند تو را آزاد آفریده است. برای ما که عادت کرده ایم، مطابق با دستور رفتارمان را، فکرمان را و احساسمان را تنظیم کنیم، آزاد بودن سخت است.
امام مهدی در بین ما غریب است، چون اگر بیاید به همه ما می گوید، اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. که نیستیم. چون اگر خدایانی که با دست خود در ذهنمان ساخته ایم بخواهند، می توانیم وجدان و شرف و انسانیت را در دفاع از آنچه مقدس نشان داده شده است، زیر پا بگذاریم
امام مهدی در بین ما غریب است ...
سلام خیلی جالب بود داش مهدی خدا قوت
یا علی
ممنون
در پناه حق