ندای خاموش

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

ندای خاموش

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

آیا سبزها براندازند؟

به نظر من پاسخ این سؤال منفی است. از یک منظر، در بین گروهی که به معترضین مشهورند، دو گرایش عمده دیده میشوند. گروهی افرادی با گرایش مذهبی پررنگ و دلبسته نظام و انقلابند که در مقابل تلاشها و ایثارگریهایی که مردم برای به ثمررسیدن انقلاب کردهاند، خود را مسؤول میدانند. اعتراض آنها از سر دلسوزی است و اینکه گمان میکنند انقلاب از مسیر اولیه خود منحرف شده و باید آن را به مسیر اصلیش بازگرداند. این نوع دعوت به بازگشت به ریشههای انقلاب و اسلام را به نوعی میتوان در قالب وظیفه "امر به معروف و نهی از منکر" هم دید.

گروه دیگر طرفداران دموکراسی هستند. از جمله مهمترین خواستههای این گروه مطالبه حقوق انسانی و مدنی و دعوت نظام به پایبند بودن به اصول مردمسالاری است که به نظر آنها روزبهروز در حال کمرنگتر شدن است.

به عبارتی، درخواستهای گروه اول بیشتر متمایل به اسلامیت و درخواستهای گروه دوم بیشتر مایل به جمهوریت است. هرچند مرز بین این دو گروه کاملاً شفاف نیست و البته با هم همپوشانی نیز دارند.

این دو گروه در یک جنبه با هم وحدت دارند و آن اعتراض است. در هنگام اعتراض این دو گروه به هم همگرا میشوند و یکصدا اعتراض میکنند. اما این همگرایی در شرایط فعلی به هیچ عنوان به سمت براندازی نخواهدرفت. دلیل این امر این است که برفرض که این دوگروه بخواهند برانداز باشند (که با یک نگاه به سران جنبش بطلان این مطلب کاملاً روشن است) ، توافقی برای شرایط پس از براندازی در بین آنها وجودندارد. مذهبیها از این نگران خواهند بود در صورت براندازی نظامی سکولار برروی کار بیاید که تمام آرمانهای آنها را که در انقلاب اسلامی به دنبال آن بودند و برایش هزینه کردند کنار گذاشته شوند و اسلام مجددا به کتابخانهها و مجالس ترحیم و ... بازگردد. در نتیجه این ترس برای آنها وجود دارد که در نتیجه تلاش آنها نظامی سکولار ایجاد شود که این برای آنها رفتن به وضعی مبهمتر از وضع فعلی است. قوی بودن این احتمال و احساس مسؤولیت در برابر اعتقاداتشان  انگیزهای که برای براندازی لازم است در آنان به وجود نخواهد آورد. از طرف دیگر دموکراسی خواهان نگران این خواهند بود که پس از صرف هزینههای گزاف مجددا براساس مبانی شکلدهنده نظام موجود (که ممکن است با آنها مشکلات جدی هم داشته باشند) مجددا نظامی شکل بگیرد شبیه نظام فعلی. واضح است که تلاش و کوشش و فداکاری، با وجود احتمال زیاد به برگشت به شرایط فعلی، برای آنها توجیه منطقی ندارد و انگیزه کافی را برای براندازی ایجاد نخواهدکرد.حرکت به براندازی اولاً انرژی لازم دارد و ثانیاً به توافق در مورد مقصد احتیاج دارد (فراموش نکنیم که فاصله زمانی تا آخرین انقلاب زیاد نیست و نسل انقلاب کننده با همه تجربیاتش هنوز در جامعه حضور دارد).

بنابراین به نظر من سبزها به هیچ عنوان نه میخواهند و نه میتوانند برانداز باشند. سبزها شاهدند. شاهدانی بر ادعای جمهوریت و اسلامیت. از این به بعد، هرگاه در مورد جمهوریت و اسلامیت نظام، ادعایی مطرح شود، خواهناخواه از آنچه بر سبزها رفتهاست شاهد آورده خواهدشد. 

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:52 ق.ظ http://galam.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالبی داری.با نوشته هات موافقم/

از لطفت ممنونم

باران سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:56 ق.ظ http://sotooh.blogsky.com

با نظرتون کاملا موافقم
به اضافه اینکه
سبز ها پیروز هم هستند
وبلاگتون قشنگه

VVVVVVVVVVV...
مرسی

حامد یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:45 ب.ظ

با این که سبزها نمی توانند بر انداز باشن موافقم ! ولی با این دسته بندی مخالفم ٬به نظرم میشه سبزها رو به سه گروه تقسیم کرد :
۱- گروهی قدرت طلب که تنها به دنبال حضور در قدرتند به سر کردگی خاتمی و کروبی و...(برای روشن شدن اینکه امثال خاتمی و کروبی برای حق مردم دل نمی سوزونن بد نیست یه نگاه به نحوه برگزاری انتخابات مجلس ششم و هفتم و انتخاب هیئت ریسه مجلس ششم داشته باشی ) این گروه قطعا نه می خواهند و نه می توانند برانداز باشن !
۲-گروهی که خارج از گود (کشور)نشستند و تو سی سال گذشته نتونستن هیچ کار مفیدی انجام بدن و حالا می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند ! این گروه قطعا قصد براندازی دارند ولی توان این کار را ندارند.
۳-مردم که اصل جنبش هستند و از هر دو گروه دیگه جلوتر ند و دنبال بدست آوردن حقوق خودشونن ٬ بنظرم تو این گروه یه عده معتقدند که در چارچوب همین سیستم می تونن به حق خودشون برسن و یه عده دیگه (که اکثریت هستن معتقدند تنها را رسیدن به حقوقشون عوض شدن این سیستم است ولی این گروه هم در حال حاضر توان براندازی ندارند.
البته چون موسوی رو زیاد نمی شناسم دقیقا نمی تونم مشخص کنم دنبال چه خواسته هایه !!

ممنون که نظر دادی. در مورد خاتمی باهم اختلاف نظر داریم. کمترین خاصیت خاتمی این بود (علاوه بر احترام زیادی که برای شخصیت این مرد قائلم و بدون نادیده گرفتن اشکالاتی که هر آدمی می تونه داشته باشه) که در دوره ریاستش، از اینکه بگم چنین آدمی رییس جمهورمنه شرمنده نبودم.

دانبال سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 09:14 ب.ظ http://d.blogsky.com

این فقط نظر شماست و سبزها البته

نخیر، فقط نظر خودمه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد