X
تبلیغات
رایتل

ندای خاموش

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 06:49 ب.ظ

ماکیاولیسم

این مطلب از پاورقی آخر فصل عرفان و سیاست کتاب عرفان اسلامی نوشته علامه جعفری آورده شده است:

ماکیاولی پس از آن که اخلاق و مذهب را تا آنجا که مزاحم کار سیاست مداران نداشد، تصدیق می کند، می گوید:

" این به معنای آن نیست که زمامدار باید به مذهب و عادات و اخلاق رعایا معتقد بوده باشد و تقواهای ایشان را به کار بندد و بدان عمل نماید! ماکیاولی هر نوع وسایل – اعم از جزیی یا کلی را که در سیاست به کار رود – نیرو می شمارد."

[ فلسفه سیاسی ، ج 2، / 439 ]

" چنان چه مقیاس اخلاق دو گانه ماکیاولی را که به ماکیاولیسم معروف است – یعنی این که برای زمامدار و برای مردم در آن واحد، دو مقیاس متضاد اخلاقی قائل شده و اخلاق در نظر وی به دو دسته متضاد تقسیم می شود و اخلاقی که رعایت آن برای مردم لازم است ، به عقیده وی برای زمامدار لازم نیست – از نظر استدلال مذکور تحلیل کنیم، مطلب روشن می شود ... صراحت لهجه ای که ماکیاولی در بیان این نتیجه و قبول آن در کتاب "زمامدار" به کار برده است ، موجب شهرت کتاب مزبور به بدی و گمراهی و واجد بودن روح شیطانی گردید، در حالی که کتاب "مقالات" وی نیز اگر در مندرجات آن دقت شود، کمتر از کتاب "زمامدار" نیست و حاوی همان مسائل است. ماکیاولی با کمال صراحت، اجازه ظلم و ستمگری، غدر و خیانت، قتل و جنایت را به زمامدار داده و به کار بردن کلیه وسایل شیطانی را برای نیل به قدرت و حفظ و ازدیاد آن مجاز می شمارد؛ مشروط بر این که با کمال مهارت و زبردستی و زیرکی و به قدر لزوم، سرّی و مخفی و دور از انظار خلق انجام شود تا موجب عکس العملی به ضرر زمامدار نگردد."

[همان ماخذ، / 446 و 445]

" به عقیده وی، زمامدار که خالق دولت است، نه تنها خارج از حوزه قانون و حقوق قرارگرفته، بلکه چنان چه قانون اخلاقیات را وضع و مقرر دارد، خودش خارج از آن حوزه اخلاقیات قرار می گیرد. برای قضاوت اعمال زمامدار، معیار و سطح سنجشی ( استانداردی) وجود ندارد، به جز موفقیت وی در انجام مصالح سیاسی به منظور ازدیاد قدرت و ادامه قدرت دولتش."

[همان ماخذ، / 445]

این طرز تفکر برضد همه اصول انسانیت است اعم از دین، اخلاخ ، فرهنگ، و همه طرافداران اصول مزبود باید با این طرز تفکر مخالفت نموده و از شیوع آن ها جلوگیری کنند.